• יו"ר: פרופ' איריס ברשק
  • מזכיר האיגוד: ד"ר צחי נוימן
  • גזברית: ד"ר יהודית קראוס
  • חברי ועד: פרופ' דב הרשקוביץ, ד"ר חנניה ואקנין, ד"ר ליאת אפל שריד, ד"ר עדי יוסיפוביץ
אלצהיימר

השפעות של טיפול אימוני פעיל ב-Aβ על נוירונים בחולי אלצהיימר

במחקר שבדק בדגימות לאחר המוות את ההשפעות של חיסון פעיל ל-Aβ על מוחם של חולי אלצהיימר נמצא, כי החיסון מגביר באופן ניכר את אובדן הנוירונים והנזק הניווני להם

20.04.2015, 11:36
הצטברות אמילואיד במוח (צילום: אילוסטרציה)

דווח שחיסון כנגד פפטיד אמילואיד βי (Aβ) בחולי אלצהיימר גורם לירידה בפלאק האמילואידי, אך הינו בעל השפעה מועטה בלבד על ההתדרדרות הקוגניטיבית. החוקרים בחנו את ההשלכות של טיפול אימוני ב-Aβ על נוירונים ברקמת מוח לאחר המוות.

11 חולי אלצהיימר שקיבלו חיסון ל- Aβי(AN1792, Elan Pharmaceuticals) הושוו ל-28 חולי אלצהיימר שלא חוסנו. בוצעה אימונוהיסטוכימיה על קטעים מהנאו-קורטקס (neocortex) על מנת לזהות אנטיגן-ספציפי של גרעין הנוירון (neuron-specific nuclear antigen - NeuN), חלבון נוירו-פילמנטי (neurofilament protein - NFP) ו-PKR שעבר פוספורילציה (pPKR - קינאז המקדם אפופטוזיס, שזוהה בנוירונים מנוונים).

בוצעה הערכה כמותית ל-pPKR וסטטוס הספונגיוזה (spongiosis – ניוון נוירוני), NeuN חיובי בנוירונים ובשדה, עקמומיות (curvature) של תהליכים בנוירונים ושל המרחק בין הנוירונים. הנתונים הותאמו לגיל, מין, משך זמן הדמנציה, וגנוטיפ APOE. בנוסף הנתונים הוערכו בהקשרם ל-Aβ42 ופתולוגיית tau וכן למאפיינים מרכזיים של מחלת האלצהיימר.

בחולים שלא עברו את החיסון, הרמה של העקומה הנוירונית (neuritic curvature) הייתה בקורלציה לספונגיוזה ול-pPKR, וסך הסמנים להתנוונות הנוירונים היו בקורלציה טובה יותר עם פתולוגיית tau מאשר עם כמות Aβ42.

לאחר החיסון הספונגיוזה התגברה, המרחק בין הנוירונים גדל, ומספר הנוירונים החיוביים ל-NeuN ירד, ממצאים המתאימים לאיבוד מוגבר של הנוירונים. אף על פי כן בחולים שעברו חיסון העקומה הנוירונית הייתה נמוכה יותר ו-pPKR היה קשור בירידה של Aβ.

בחולי אלצהיימר הקשר שנמצא בין סטטוס הספונגיוזה, יחס העקומה הנוירונית וכמות pPKR לבין מרקרים של מיקרוגליאה (microglia) ביניהם Iba1, CD68 ו- CD32 מרמז על כך שככל הנראה למיקרוגליאה יש תפקיד בניוון הנוירוני.

לאחר החיסון נמצאה קורלציה בין מספר הנוירונים שהיו חיוביים ל-NeuN ו-pPKR לבין Iba1, CD68 ו- CD64 המצביעים על כך שהמיקרוגליאה מעורבת גם באובדן הנוירונים.

החוקרים מסכמים כי על פי ממצאיהם במחלת אלצהיימר חיסון פעיל ל- Aβ מגביר באופן ניכר את אובן הנוירונים והנזק הניווני לנוירונים. הממצאים הללו מתאימים לממצאים ממחקרים שהראו בחולים חיים, בעזרת הדמיה, שישנה אטרופיה מוגברת במוח של חולי אלצהיימר שעברו חיסון ל- Aβ.

מקור:
Paquet, C., Amin, J., Mouton-Liger, F., Nasser, M., Love, S., Gray, F., et al. (2015). Effect of active Aβ immunotherapy on neurons in human alzheimer's disease. The Journal of Pathology, 235(5), 721-730.

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  אמילואיד β,  חיסון פעיל ל- Aβ,  ספונגיוזה,  מיקרוגליאה,  מחקרים
תגובות