• יו"ר: פרופ' איריס ברשק
  • מזכיר האיגוד: ד"ר צחי נוימן
  • גזברית: ד"ר יהודית קראוס
  • חברי ועד: פרופ' דב הרשקוביץ, ד"ר חנניה ואקנין, ד"ר ליאת אפל שריד, ד"ר עדי יוסיפוביץ
דלקת מפרקים שגרונית

דלקת מפרקים שגרונית מפחיתה הסיכון לרטינופתיה סוכרתית בחולי סוכרת

מחקר נרחב, שהשווה בין חולי סוכרת עם וללא דלקת מפרקים שגרונית, מצא כי חולי RA רשמו היארעות רטינופתיה סוכרתית הנמוכה ב-30% בהשוואה לחולי סוכרת ללא RA

07.10.2015, 08:57
דלקת מפרקים שגרונית (צילום: אילוסטרציה)

דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid arthritis - RA) מעודדת התפתחות והתקדמות של מחלות וסקולריות והיווצרות כלי דם. עם זאת, מאמר שפורסם בשנת 1964 במגזין The Lancet קישר בין RA להיארעות נמוכה של רטינופתיה סוכרתית (diabetic retinopathy).

מטרת המחקר הנוכחי היתה לבחון את RA כגורם סיכון לרטינופתיה סוכרתית, בהשוואה לגורמי סיכון וסקולריים אחרים.

מחקר עוקבה זה השווה בין השכיחות של רטינופתיה סוכרתית בקרב חולי סוכרת עם וללא RA שהיוו מדגם ממבוטחי Medicare. החוקרים ניתחו את ההשפעה של RA על השכיחות של רטינופתיה סוכרתית על ידי רגרסיה לוגיסטית רבת משתנים, אשר חישבה את יחס השיעורים המתוקנן (adjusted rate ratios - ARRs), עם שקלול של מאפיינים סוציו-דמוגרפיים, תחלואות נלוות ושימוש בשירותי בריאות. ניתוח רגישות בחן את שיעור הביצוע של בדיקות עיניים.

מבין 256,331 חולי סוכרת מבוטחי Medicareי, 5,571 (2%) סבלו גם מ-RA. רטינופתיה סוכרתית היתה שכיחה פחות בקרב מטופלים עם RA בהשוואה למטופלים ללא RAי (13.7% בהשוואה ל-16.1%).

המודל המתוקנן הראה, כי בהשוואה למטופלים ללא RA, מטופלים עם סוכרת ו-RA היו בסיכון הנמוך ב-28% לפתח רטינופתיה סוכרתית (ARR 0.72) וגבוה ב-4% לעבור בדיקת עיניים (1.04).

תוצאות המחקר תומכות במאמר המוזכר לעיל משנת 1964, אשר דיווח על תצפית פרדוקסלית של היארעות מופחתת של רטינופתיה סוכרתית בקרב מטופלים עם RA. תוצאות המחקר מעלות שאלות חדשות בנוגע להגנה מפני רטינופתיה סוכרתית – האם מדובר בפתו-פיזיולוגיה של RA או בטיפול במחלה, וכיצד גורמים תוך-עיניים משתנים כנגד הידרדרות במצב כלי הדם.

מקור:
Christie M. Bartels, Joanna C. Wong, Sophia L. Johnson, Carolyn T. Thorpe, Neal P. Barney, Nader Sheibani, and Maureen A. Smith
Rheumatoid arthritis and the prevalence of diabetic retinopathy
Rheumatology (2015) 54 (8): 1415-1419; doi:10.1093/rheumatology/kev012

נושאים קשורים:  דלקת מפרקים שגרונית,  רטינופתיה סוכרתית,  בדיקת עיניים,  מחקרים
תגובות