• יו"ר: פרופ' איריס ברשק
  • מזכיר האיגוד: ד"ר צחי נוימן
  • גזברית: ד"ר יהודית קראוס
  • חברי ועד: פרופ' דב הרשקוביץ, ד"ר חנניה ואקנין, ד"ר ליאת אפל שריד, ד"ר עדי יוסיפוביץ
חדשות

הטכניון חנך מרכז משולב חדש לרפואה מותאמת אישית נגד מחלת הסרטן

הטכניון מסר, כי הכוונה היא למזג במרכז TICC את הידע הנרחב והניסיון שמצטברים במחקרי הפקולטה לרפואה בטכניון וכן במרכזים הרפואיים המסונפים לה; בראש המרכז יעמדו פרופ' זאב רונאי וחתן פרס נובל פרופ' אהרן צ'חנובר; היום ייפתח כנס בנושא טיפול מתקדמים בסרטן

קמפוס הטכניון, קריית הטכניון, חיפה (צילום: דוברות הטכניון)
קמפוס הטכניון, קריית הטכניון, חיפה (צילום: דוברות הטכניון)

בפקולטה לרפואה של הטכניון בחיפה נחנך אתמול (א') המרכז המשולב החדש לחקר הסרטן (TICC) - גוף מחקר ראשון מסוגו בישראל. הטכניון מסר, כי הכוונה היא למזג בו את הידע הנרחב והניסיון שמצטברים במחקרי הפקולטה לרפואה בטכניון וכן במרכזים הרפואיים המסונפים לה – בתי החולים "רמב"ם", "בני ציון" ו"כרמל" בחיפה, המרכז הרפואי העמק בעפולה ו"הלל יפה" בחדרה.

בטקס חנוכת המרכז היו צפויים להשתתף שר הבריאות יעקב ליצמן, מנכ"ל שירותי בריאות "כללית" אלי דפס, נשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא, מנהלי בתי החולים וגם חוקרים מחו"ל, שמגיעים לכנס מדעי-מקצועי בתחום הסרטן שייחל היום (ב') וימשך יומיים, ויתקיים במרכז החדש.

נשיא הטכניון, פרופסור לביא, אמר כי "המרכז צפוי לחולל שינוי דרמטי ברפואת הסרטן בישראל וזאת באמצעות אבחון, טיפול ומעקב המבוססים על עקרונות הרפואה המותאמת אישית. בשלוש השנים האחרונות פעל הטכניון לגיוס המומחים המובילים בחקר הסרטן, הן בצד המדע הבסיסי והן בפן היישומי. אלו חוקרים שקנו לעצמם שם בביולוגיה של הסרטן, בחקר המטבוליזם של התא הסרטני ובביולוגיה חישובית. הם ישתפו פעולה ביניהם במטרה להבין את מסלולי היווצרותו של התא הסרטני, לפענח את המנגנונים המקנים לו עמידות לתרופות אנטי-סרטניות ולקדם את פיתוחם של כלים חדשים לאבחון, לטיפול ומעקב".

פרופ' פרץ לביא: "המרכז צפוי לחולל שינוי דרמטי ברפואת הסרטן בישראל באמצעות אבחון, טיפול ומעקב המבוססים על עקרונות הרפואה המותאמת אישית"

לדבריו, "הפעילות המחקרית במרכז תתקיים בשיתוף חוקרים מהפקולטות ההנדסיות בטכניון ועם חמשת המרכזים הרפואיים המסונפים לפקולטה, במטרה לחבר בין המעבדה לקליניקה ובין המחקר ליישום".

בראש המרכז החדש יעמדו פרופסור זאב רונאי וחתן פרס נובל בכימיה לשנת 2004, פרופ' אהרן צ'חנובר.

פרופסור רונאי שימש עד לא מכבר כמנהל המדעי במכון למחקר רפואי סנפורד-ברנהאם בסן-דייגו, קליפורניה. "הטכניון", אמר, "הוא בעיני מקום אידיאלי לחקר הסרטן, הודות לממשקים הייחודיים שבין רפואה, הנדסה, מדעי החיים והמדע הבסיסי והקשרים ההדוקים שלו עם בתי החולים המסונפים לפקולטה לרפואה. המטרה שלנו היא לפעול מתוך קשר הדוק בין המחקר והקליניקה, תוך הסתייעות בטכניון כמוסד מוביל בתחומי הטכנולוגיה וההנדסה".

פרופ צ'חנובר הוסיף: "ההתקדמות העצומה שחלה בעולם הרפואה מקדמת אותנו לעידן של רפואה מותאמת אישית. היא תהפוך את הסרטן ממחלה סופנית למחלה כרונית. המרכז החדש, שיחבר רופאים וחוקרים רבים מתחומים שונים, יוביל ללא ספק לפריצות דרך משמעותיות בחקר הסרטן, באבחונו ובטיפול בו".

כנס בינ"ל לחקר הסרטן

בכנס הרפואי-מדעי המקצועי שמארח המרכז יוצגו כמה מהחידושים בחקר הסרטן ובדרכי הטיפול במחלה. הטכניון מסר, כי ארבעה האורחים הבולטים מחו"ל יהיו:

  • פרופסור דאגלס הנהאן (Hanahan) מהמכון הפדרלי לטכנולוגיה בלוזאן, שוייץ. פרופסור הנהאן חוקר התפתחות גידולים סרטניים במודלים של עכברים מהונדסים גנטית, וזאת במטרה לגלות את המנגנונים הפתוגניים המובילים להיווצרות הגידולים הסרטניים - וכך לפתח אסטרטגיות טיפול חדשות במחלה, עבור בני אדם.
    כיום מתמקדת מעבדתו בסוגי הסרטן הבאים: מלנומה, גליובלסטומה, סרטן הלבלב וקרצינומת תאי קשקש הקשורה לנגיף הפפילומה. על סמך הבנת האופן שבו נבנית סביב הגידול מערכת כלי הדם המזינה אותו ושל תפקיד הכרומוזומים בחלוקה המואצת של תאי הסרטן, שואפים במעבדתו לפתח תרופות שיבלמו תהליך זה.
  • פרופסור גד גץ (Getz), יליד ישראל, מנהל מרכז הסרטן בבית החולים הכללי במסצ'וסטס, ארה"ב פרופסור גץ מכהן בתפקידים בכירים בבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד, במרכז הסרטן MGH ובמכון ברוד השייך ל-MIT ולהרווארד. הוא מומחה בעל שם עולמי באפיון ובקטלוג הגנום הסרטני.
    פרופ' גץ מנתח את הגנומיקה של הסרטן בשני שלבים: א. אפיון וקטלוג כל האירועים הגנומיים והמנגנונים המחוללים אותם במהלך ההתפתחות השבטית (clonal evolution) של הסרטן, תוך השוואה בין רקמות סרטניות לדגימות תקינות מאותו מטופל; ב. פרשנות וניתוח המידע המושג בשלב הראשון, לרוחב מדגם של מטופלים במטרה לזהות את השינויים החלים בגנים ובנתיבי הפעולה המחוללים סרטן או מגבירים את הסיכון לסרטן, כמו גם זיהוי תת-סוגים של המחלה, סמניהם וההקשר בינם למשתנים הקליניים.פרופסור גץ השלים תואר ראשון באוניברסיטה העברית, תואר שני באוניברסיטת תל אביב, דוקטורט במכון ויצמן ופוסט-דוקטורט במכון ברוד.
  • פרופסור קית' פלהרטי (Flaherty) הוא בוגר האוניברסיטאות "ייל" ו"ג'ונס הופקינס" בארה"ב וכיום מכהן כפרופסור לרפואה בבית הספר לרפואה ב"הרווארד" וראש מרכז הנרי ובלינדה טרמר לטיפול ממוקד במרכז הסרטן בבית החולים הכללי במסצ'וסטס. השתתף במחקרים קליניים חלוציים רבים בטיפולים ממוקדים, בעיקר במלנומה. בעבר הוביל, באוניברסיטת פנסילבניה, את המחקר המוצלח הראשון בעולם בטיפול במלנומה, אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר לאדם. ממצאי אותו מחקר הראו את יעילות התרופות הבולמות מוטציות של גן B-RAF בטיפול במלנומה.
  • פרופסור סלסטה סיימון (Simon), מבית הספר לרפואה באוניברסיטת פנסילבניה, שעבודתה עוסקת במטבוליזם של התא הסרטני, באימונולוגיה של הגידול, בגרורות ובתגובות תאיות למחסור בחמצן. כדי להתקיים זקוק הגידול הסרטני לכלי דם מסביבתו כדי שיעבירו לו חמצן וחומרי הזנה. מטרת המחקר במעבדתה היא לבחון את האופן שבו משפיעה זמינותם של חומרי ההזנה על שיבושים החלים בבריאות הרקמה, תוך התמקדות בתהליכים הסרטניים ובקשר שבין דלקות כרוניות לנטייה לסרטן. קבוצת המחקר שלה הראתה כי גורמים היוצרים מחסור בחמצן (hypoxia-inducible factors) ממלאים תפקיד חשוב בהתפתחות גרורות.

מרצה אחר בכנס יהיה פרופסור אייל גוטליב, ראש המעבדה למטבולומיקה של הסרטן ב-TICC, גם הוא מומחה בעל שם עולמי בתחום המטבולומיקה – תחום מדעי העוסק במדידת מרכיבי חילוף החומרים בתאים, בתנאים שונים.

המטבוליזם של התא הסרטני שונה מזה של התא הרגיל ומשתנה על-פי סוג הגידול. המטבולומיקה מאפשרת להבחין במדויק בין תאים סרטניים לתאים הבריאים. ההשלכות היישומיות של המחקר בתחום זה הן זיהוי התאים הסרטניים ותקיפתם באופן סלקטיבי בלי לפגוע בתאים הבריאים שסביבם.

תכנית הכנס

נושאים קשורים:  חדשות,  חקר הסרטן,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  המרכז הרפואי כרמל,  מלנומה,  סרטן-לבלב,  המרכז הרפואי "בני ציון",  המרכז הרפואי "הלל יפה",  הפקולטה לרפואה בטכניון,  המרכז הרפואי "העמק"
תגובות