• יו"ר: פרופ' איריס ברשק
  • מזכיר האיגוד: ד"ר צחי נוימן
  • גזברית: ד"ר יהודית קראוס
  • חברי ועד: פרופ' דב הרשקוביץ, ד"ר חנניה ואקנין, ד"ר ליאת אפל שריד, ד"ר עדי יוסיפוביץ
דלקת מפרקים שגרונית

עישון גורם להיווצרות אנטיגן עצמי בדלקת מפרקים שגרונית

במחקר שבוצע במודל מן החי ובבני אדם נמצא כי חשיפה לעשן סיגריות על רקע דלקת מפרקים שגרונית (RA) מעודדת קרבמילציה של וימנטין וכך נוצר אנטיגן חדש

12.03.2017, 07:01
המאבק בעישון (צילום: אילוסטרציה)

עישון נקשר בעבר לציטרולינציה של אנטיגנים ויצירת נוגדנים מסוג ACPAsי (anti-citrullinated peptide antibodies) בדלקת מפרקים שגרונית (rheumatoid arthritis - RA). מאחר ועישון יכול להביא לשינוי במבנה חלבונים על ידי קרבמילציה (יצירת הומוציטרולין), בחן מחקר זה את ההשפעות הללו על וימנטין - חלבון המרכיב את שלד התא - במודל מן החי ובמטופלים עם RA.

היעילות של קרבמילציה אנזימטית של וימנטין נבחנה ואופיינה. למחקר היו שלושה חלקים:
(1) תגובת תאי B הוערכה לאחר חיסון ארנבים עם איזופורמים שונים של וימנטין.
(2) ההשפעות של חשיפה לעשן טבק על קרבמילציה של וימנטין והיווצרות נוגדנים עצמיים נבחנה בעכברים.
(3) תגובות הנוגדנים לאיזופורמים שונים של וימנטין נבחנו ביחס למשך המחלה וסטטוס עישון בקרב מטופלים עם RA.

קרבמילציה אנזימטית של וימנטין הושגה ביעילות. לאחר מכן נערכה ציטרולינציה של וימנטין, אשר לא הופרעה על ידי הומוציטרולינציה.
נסיוב שנאסף מהארנבים שחוסנו עם וימנטין הראו קרבמילציה של וימנטין ובנוסף זוהה IgG-Fc אנושי, המעיד על תגובתיות דמוית גורם שגרוני.

עכברים שנחשפו לעישון הכילו כמויות הניתנות לכימות של וימנטין שעבר קרבמילציה ופיתחו תגובה חיסונית נרחבת נגד אנטיגנים שעברו קרבמילציה.

למרות שנוכחות הנוגדנים נגד אנטיגנים שעברו קרבמילציה היתה דומה בקרב בני אדם מעשנים ולא מעשנים עם RA, טיטרציית הנוגדנים שעברו קרבמילציה היתה גבוהה יותר בנסיוב של מטופלים מעשנים בהשוואה למטופלים שאינם מעשנים.

נוגדנים נגד וימנטין שעבר קרבמילציה נצפו באופן בלתי תלוי בסטטוס ACPAs בשלבים מוקדמים של RA. כמו כן, מטופלים עם סרולוגיה חיובית כפולה עבור נוגדנים נגד וימנטין מוטנטי שעבר ציטרולינציה ונוגדנים נגד וימנטין שעבר קרבמילציה הפגינו דפוס זיהוי אפיטופים מורחב עבור וימנטין מוטנטי שעבר ציטרולינציה.

החוקרים סיכמו, כי חשיפה לעישון סיגריות משרה קרבמילציה של וימנטין. התגובה החיסונית הרב-שבטית נגד אנטיגנים שעברו שינויים בקרב מטופלים עם RA אינו שמורה בלבד לציטרולינציה. כמו כן, תהליך הקרבמילציה של אנטיגנים עשוי להיות מעורב בפתוגנזה של RA.

מקור:
Caroline Ospelt1, Holger Bang2, Eugen Feist3, Giovanni G Camici4, Stephan Keller4, Jacqueline Detert3, Anette Krämer2, Steffen Gay1, Khetam Ghannam3, Gerd R Burmester3; Carbamylation of vimentin is inducible by smoking and represents an independent autoantigen in rheumatoid arthritis; Ann Rheum Dis doi: 10.1136/annrheumdis-2016-210059

נושאים קשורים:  דלקת מפרקים שגרונית,  עישון,  נוגדנים עצמיים,  ACPAs,  ציטרולינציה,  קרבמילציה,  הומוציטרולין,  וימנטין,  וימנטין שעבר קרבמילציה,  וימנטין מוטנטי שעבר ציטרולינציה,  מחקרים
תגובות