• יו"ר: פרופ' איריס ברשק
  • מזכיר האיגוד: ד"ר צחי נוימן
  • גזברית: ד"ר יהודית קראוס
  • חברי ועד: פרופ' דב הרשקוביץ, ד"ר חנניה ואקנין, ד"ר ליאת אפל שריד, ד"ר עדי יוסיפוביץ
סרטן שד

אובדן CDKN2A ומוטציית PIK3CA בתאי סרטן שד מטפלסטיים דומים למיואפיתל

החוקרים מצאו בסקירה זו של 34 דגימות ששינויים גנטיים שכוללים אובדן CDKN2A ומוטציית PIK3CA נפוצים בתת קבוצות מסוימות של סרטן שד מטפלסטי

קרצינומות שד מטפלסטיות מורכבות מסוגים שונים של גידולים עם פתוגנזה שאינה מובנת היטב. קבוצה של סרטני שד מטפלסטיים מראים דיפרנציאציה מיואפיתליאלית ומורכבים מטווח מורפולוגי רחב החל מקרצינומת תאי כישור (spindle cell) דומים לפיברומטוזיס ועד לקרצינומה מיואפיתליאלית.

בסדרה של 34 סרטני שד מטפלסטיים עם התמיינות של תאי כישור ותאים מיואפתליאליים, נמצאו הפרעות גנטיות חוזרות שמייחדים סרטנים אלה מסרטני שד מטפלסטיים אחרים ועל כן מעידים על פתוגנזה יחודית. רוב המקרים (28 מתוך 34, 82.4%) הראו אובדן כרומוזומלי ייחודי באזור 9p21.3, כולל CDKN2A ו-B2CDKN.

אובדן דו-אללי של CDKN2A/B נמצא במחצית מהמקרים שבהם אירע אובדן. ביטוי מעכב הקינאז p16 נמצא בכל הרקמות שנפגעו מאובדן 9p21.3. כמו כן, מצאו החוקרים ששינויים גנטיים אחרים שניתן למצוא לעיתים בסרטני טריפל נגטיב וסרטני שד מטפלסטיים לא נמצאו או נמצאו רק במיעוט המקרים. הגברה של כרומוזום 5 או אזור כרומוזומלי 5p נצפתה בתשעה מקרים וקושרה עם חזרה מוגברת של המחלה (p<0.001). ב-64.3%, אובדן 9p21.3 לווה במוטציה מקבילה של PIK3CA. שתי ההפרעות הגנטיות נצפו גם באדנומיואפיתליומות (4/12), שנחשבות למצב המקדים של סרטן שד מטפלסטי מיואפיתליאלי. באדנומיואפיתליומות, מוטציית PIK3CA נצפתה הן בתאים הלומינליים אפיתליאליים והן בתאים המיואפילתיאליים, כאשר אובדן p16 נצפה רק בתאים מיואפיתליאליים.

על בסיס ממצאים אלה הסיקו החוקרים שאובדן 9p21.3י(CDKN2A) ו-PIK3CA מהווה תת-קבוצה לסרטן שד מטפלסטי עם דיפרנציאציה מיואפיתליאלית ושל תאי כישור. החוקרים מציינים שתאי מיואפיתל באדנומיואפיתליומה יכולים להראות הפרעות זהות.

מקור: 

Bartels, S. et al. (2018) The journal of pathology. 245 (3)

נושאים קשורים:  סרטן שד,  אונקוגן,  tumor suppressor,  אימונוהיסטוכימיה,  IHC,  מוטציות,  סרטן,  מחקרים
תגובות