אפיקסבן

אפיקסבן או וורפרין למניעת שבץ במטופלים עם פרפור עליות שאינו מסתמי?

המודל שפותח במחקר זה הדגים כי במידה שנוגדי ויטמין K יוחלפו באפיקסבן, עשויים להימנע עשרות אלפי אירועים קרדיווסקולריים ומקרי תמותה

טיפול תרופתי ופרפור פרוזודורים (צילום: אילוסטרציה)

מטופלים עם פרפור עליות שאינו מסתמי (non-valvular atrial fibrillation - NVAF) נמצאים בסיכון של פי חמישה יותר לפתח שבץ מאשר האוכלוסיה הכללית. במשך יותר מ-50 שנה אנטגוניסטים לויטמין K היו תרופת הבחירה למניעת שבץ. אפיקסבן, תרופה נוגדת קרישה שאינה קשורה לויטמין K, הדגימה מאפייני יעילות ובטיחות טובים מאשר וורפרין במחקר ה-ARISTOTLE. מחקר זה ביקש לכמת את ההשפעה החברתית האפשרית של שימוש באפיקסבן במקום נוגדי ויטמין K באוכלוסיה עם NVAF בגרמניה בין השנים 2017-2030.

החוקרים השתמשו במודל Markov קיים וגישת אוכלוסיה דינמית על מנת למדל את יתרונות הבריאות של אפיקסבן על פני נוגדי ויטמין K באוכלוסיה עם NVAF בגרמניה בין השנים 2017-2030.

תוצאות המחקר מייצגות את יתרונות הבריאות ארוכי הטווח של אפיקסבן על פני נוגדי ויטמין K באוכלוסיית NVAF בגרמניה. משנת 2017 ועד שנת 2030 השימוש באפיקסבן עשוי למנוע 52,185 אירועים קליניים מאג'וריים ובכלל זה 15,282 מקרי שבץ שאינם קטלניים, 22,483 דימומים מאג'וריים שאינם קטלניים ו-14,319 מקרי תמותה מכל סיבה אשר מתורגמים ל-109,887 שנות חיים.

המחקר מדגים כי שימוש באפיקסבן במקום נוגדי ויטמין K למניעת שבץ עשוי להוביל להפחתה ניכרת באירועים קרדיווסקולריים.

מקור: 

Himmler, S. et al. (2018). Expert Review of Pharmacoeconomics & Outcomes Research. Epub

נושאים קשורים:  אפיקסבן,  וורפרין,  שבץ,  תמותה,  מחקרים,  אנטגוניסטים לוויטמין K