שומנים

מה הקשר בין גורמי סיכון קרדיווסקולריים לבין התפתחות של מחלת אלצהיימר?

החוקרים הצליחו למצוא קשר גנטי בין גורמי סיכון קרדיווסקולריים, בעיקר כאלה הקשורים ברמת שומנים בדם, לבין הסיכון להתפתחות אלצהיימר

04.12.2018, 11:19
אם יתברר שהחשדות נכונים, המשמעות היא שבמשך שנים חלק עצום של תרופות פוטנציאליות לאלצהיימר פותחו תחת הנחה שקרית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

בשנים האחרונות מתפתחת ההבנה לגבי החשיבות של גורמי סיכון קרדיווסקולריים (CV – cardiovascular) וגורמי סיכון הקשורים לאורח החיים (RFs – risk factors) בפתוגנזה של מחלת האלצהיימר (AD – Alzheimer's disease). למעט התרומה של אלל מסוג ε4 APOEי(apolipoprotein E), אין הרבה ידע לגבי הקשר בין גנים הקשורים ל-CV ובין סיכון מוגבר ל-AD.

החוקרים השתמשו במחקרי גנום רחבים וגדולים וכלים תקפים לכימות החפיפה הגנטית על מנת לזהות SNPsי(single nucleotide polymorphisms) אשר קשורים ל-AD ולגורם סיכון קרדיווסקולרי אחד לפחות. גורמי הסיכון הקרדיווסקולריים שנבדקו היו BMIי(body mass index), סוכרת סוג 2 (T2D), מחלות עורקים כלילים (CAD), יחס מותן-אגן (WHR), כולסטרול כולל (TC), טריגליצרידים (TG), רמות LDL י(low density lipoprotein) ורמות HDLי(high density lipoprotein).

באמצעות תרשימים מסוג fold enrichment, החוקרים מצאו העשרה גנטית גסה ב-AD כפונקציה של שומנים בדם (TG, TC, LDL ו-HDL). כמו כן, החוקרים מצאו מצבי העשרה גנטית מינימלית ב-BMI, T2D, CAD ו-WHR. מעבר ל-APOE, החוקרים הצליחו למצוא בחיבור FDRי< 0.05, 90 SNPs על גבי 19 כרומוזומים שונים שהיו קשורים יחדיו לתוצאים של AD ושל מחלות קרדיווסקולריות.

החוקרים ביצעו מטה-אנליזה על פני שלוש עוקבות בלתי תלויות ומצאו ארבעה אתרים חדשים בתוך MBLAC1 (כרומוזום 7,meta-p= 1.44 × 109 ),יMINK1 (כרומוזום 17, meta p= 1.98 × 107) ושניים על גבי כרומוזום 11 בתוך האזורים של MTCH2/SPI1 (הגן הקרוב ביותר = DDB2, יmeta p= 7.01 × 107 והגן הקרוב ביותר= MYBPC3,יmeta p= 5.62 ×108).

בעוקבה גדולה של 'AD – ע"י מיופה כוח' שנלקחה ממאגר מידע באנגליה בשם Biobank, החוקרים שיכפלו שלושה מתוך ארבעה SNPs פליאוטרופיים הקשורים ל-AD/CV, בעיקר כאלה שהיו בתוך MINK1, יMBLAC1 ו-DDB2. החוקרים מצאו הבדלים בשינויים בביטוי של MBLAC1, SPI1, MINK1 ו-DDB2  במוחות של מטופלים עם AD לאחר המוות.

החוקרים הצליחו להראות שמעבר להשפעה של APOE, ישנם גורמי סיכון נוספים הקשורים לרמות שומנים בדם שמהווים חלק מהמרכיבים הפוליגנים ב-AD. החוקרים הצליחו לשים דגש על מספר גנים מסוימים הקשורים לתחלואה קרדיווסקולרית שנמצאים גם בקשר חזק לסיכון מוגבר ל-AD.

הממצאים שעלו מן המחקר תומכים במודל המחלה שאומר שהביולוגיה הקרדיווסקולרית היא חלק בלתי נפרד מההתפתחות הקלינית של AD באוכלוסייה מסוימת של מטופלים.

מקור: 

Broce, I.J. et al. (2018) Acta Neuropathologica 136.

נושאים קשורים:  שומנים,  קרדיווסקולרי,  מחלת אלצהיימר,  גנים,  גורמי סיכון,  מחקרים
תגובות