ישנוניות

גורמים הקשורים לישנוניות יתר במחלת פרקינסון

במחקר חתך מצאו החוקרים שנוכחות של הפרעה פסיכוטית, נוכחות של הפרעת חרדה, והשימוש באגוניסטים דופמינרגיים מהווים גורמי סיכון עיקריים לישנוניות יתר בחולי פרקינסון, תלונה אשר קיימת במעל 50% מהחולים במחלה

13.12.2018, 18:17
עייפות כרונית (צילום: אילוסטרציה)
עייפות (צילום: אילוסטרציה)

ישנוניות יתר (excessive sleepiness, ES) יכולות להשפיע על עד 60% מחולי פרקינסון (PD), ויש לה אטיולוגיה רב-גורמית. תופעה זו קשורה לתהליכים נוירו-דגנרטיביים המשפיעים על אזורי מוח האחראים למחזור השינה, השפעת של תרופות הפועלות על מערכת העצבים המרכזית, ועל השינה הקטועה המופרזת של אוכלוסייה זו. במחקר חדש שנערך במספר מרכזים בברזיל והתפרסם בכתב העת Neurological Research, ביקשו החוקרים לזהות את הגרומים הקשורים לנוכחות של ES במטופלים עם מחלת פרקינסון.

החוקרים ביצעו מחקר חתך בקרב 88 מטופלים עוקבים עם מחלת פרקינסון ממרפאת חוץ. המשתתפים עברו ראיונות קליניים עם נוירולוגים ופסיכיאטרים, הערכה באמצעות סולמות מתוקננים (סולם ישנוניות אפוורת', שאלון מחלת פרקינסון, אינדקס פיטסבורג לאיכות השינה, ועבור מטופלים עם אבחנה של  Restless legs syndrome/ Willis-Eckbom Diseaseי[RLS/WED], סולם ציונים בינלאומי של RLS/WED ו-video-polysomnography.

תלונה של ES נצפתה בקרב 55.6% מהמשתתפים. הגורמים העיקריים שנמצאו קשורים לתלונה זו היו: נוכחות של הפרעה פסיכוטית, נוכחות של הפרעת חרדה, והשימוש באגוניסטים דופמינרגיים. לא נמצאה שכיחות גבוהה יותר של דום נשימה חסימתי בשינה וכל הפרעת שינה אחרת בקבוצת ה-PD עם ES בהשוואה לקבוצה ללא ES.

החוקרים מסמכים שמטופלים עם מחלת פרקינסון מציגים שכיחות גבוהה יותר של ES, ולחלק מהגורמים, השונים מאלו שנצפו באוכלוסייה הכללית, נראה כי יש השפעה רבה יותר על קבוצה זו של חולים.

מקור:

Manoel Alves Sobreira-Neto, Márcio Alexandre Pena-Pereira, Emmanuelle Silva Tavares Sobreira, Marcos Hortes Nisihara Chagas, Carlos Maurício Oliveira de Almeida, Regina Maria França Fernandes, Vitor Tumas & Alan Luiz Eckeli (2018) Factors related to excessive sleepiness in patients with Parkinson’s disease, Neurological Research,DOI: 10.1080/01616412.2018.1548746

נושאים קשורים:  ישנוניות,  שינה,  אגוניסט דופמין,  דום נשימה חסימתי בשינה,  מחקרים
תגובות