• יו"ר: פרופ' איריס ברשק
  • מזכיר האיגוד: ד"ר צחי נוימן
  • גזברית: ד"ר יהודית קראוס
  • חברי ועד: פרופ' דב הרשקוביץ, ד"ר חנניה ואקנין, ד"ר ליאת אפל שריד, ד"ר עדי יוסיפוביץ
קרישה

גילוי של סמנים ביולוגיים חדשניים בפלזמה לחיזוי היארעות עתידית של פקקת ורידים תסחיפית בספקטרומטר מסה

במחקר רטרוספקטיבי זה, השתמשו החוקרים בשיטות פרוטאומיות כדי להעריך פוטנציאל מנבא ל-VTE של חלבוני פלזמה שונים מבדיקות שנלקחו לפני שחלק מהמדגם חוו אירועי VTE

פקקת ורידים, venous thromboembolism (צילום: אילוסטרציה)

טיפול מניעתי בנוגדי קרישה עשוי להפחית משמעותית את ההיארעות של פקקת ורידים תסחיפית (VTE) אך הוא נושא עמו סיכון משמעותי לדימום חמור. לכן, זיהוי של מטופלים בסיכון גבוה ל-VTE דרך השימוש בסמנים ביולוגיים מנבאים יכול לתרום להשגת יחס חיובי של תועלת לנזק בטיפול מניעתי זה.

כדי למצוא סמנים ביולוגיים מנבאים אלה, החוקרים ערכו מחקר מקרה-ביקורת הכולל 200 משתתפים בעוקבת טרומסו (Tromsø Study), מדגם מבוסס אוכלוסייה, בו נאספו דגימות דם לפני שאירועי ה-VTE התרחשו. לאחר מכן, במטרה לחקור את פרוטאום הפלזמה של כל משתתף השתמשו בסיווג פרוטאומי מבוסס בחירת פרקורוסורים סינכרונית בלתי-ממוקדת עם תגיות מסה טנדם בספקטרומטר מסה (untargeted tandem mass tag‐synchronous precursor selection‐mass spectrometryי[TMT‐SPS‐MS3]).

החוקרים מצאו שמתוך 501 החלבונים שאותרו במספר מספיק של דגימות כדי לאפשר ניתוח מרובה-משתנים - 46 חלבונים נמצאו באסוציאציה למצב VTE מקרה-ביקורת עם ערכי-P מתחת לסף המובהקות של 0.05. מבין הסמנים הביולוגיים המועמדים, המנבאים החזקים ביותר לפי מובהקות סטטיסטית היו טרנסתירטין (transthyretin), חלבון Z תלוי בויטמין Kי(vitamin K‐dependent protein Z) ודה-גליקאז חלבון/חומצת גרעין DJ-1י(protein/nucleic acid deglycase DJ‐1).

אם כך, באמצעות הגישה הבלתי-ממוקדת לסיווג חלבוני פלזמה התגלו מועמדים ביולוגיים מנבאים חדשים ל-VTE שאיששו מועמדים מדווחים בעבר. ממצא זה מספק תמיכה רעיונית לתוקף המחקר. בעתיד ייערך מחקר מקרה ביקורת גדול יותר במטרה לאשש את הממצאים הנוכחיים.

מקור: 

S.B Jensen, at al. (2018). Journal of Thrombosis and Haemostasis. 16 (9)

נושאים קשורים:  קרישה,  פקקת ורידים עמוקה,  איסכמיה,  שבץ,  גילוי,  stroke,  CVA,  PE,  DVT,  VTE,  clot,  פקקת ורידים תסחיפית,  מחקרים
תגובות