חדשות

פיתוח באוניברסיטת בן גוריון: שיטה חדשה לייצור איזוטופים רדיואקטיביים לדימות

החוקרים פיתחו שיטה חדשה העושה שימוש במאיץ אלקטרונים לייצור איזוטופים רדיואקטיביים לטכנולוגיות דימות כמו סריקות CT ו-PET CT

מכשיר PET/CT ב"הדסה" עין כרם (צילום: "הדסה")

חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע פיתחו שיטה חדשה לייצור איזוטופים רדיואקטיביים לרפואה גרעינית ולטכנולוגיות דימות כמו סריקות CT ו-PET CT.

את השיטה החדשה פיתח ד"ר אלכסנדר ציחנסקי מהיחידה להנדסה גרעינית באוניברסיטה. היא מייתרת את הצורך באורניום מועשר באיכות המתאימה לכלי נשק גרעיניים ובכור גרעיני.

ברפואה גרעינית משתמשים לעתים קרובות באיזוטופ טכנציום-99m לצורך דימות. זהו איזוטופ בלתי יציב עם זמן מחצית-חיים של שש שעות בלבד, ויש לייצר אותו במכון הדימות. כיום, כדי לייצר אותו באופן יעיל מבחינה כלכלית, יש צורך באורניום מועשר באיכות המתאימה לכלי נשק גרעיניים ובכור גרעיני כדי לייצר מוליבדן-99, שמתפרק לטכנציום-99m.

ההמצאה החדשה משתמשת במוליבדן-100, איזוטופ יציב שמצוי בטבע, ובמאיץ אלקטרונים קווי כדי לייצר מוליבדן-99 וטכנציום-99m. התהליך יכול לייצר במקביל גם איזוטופים רדיואקטיביים אחרים בעלי זמן מחצית חיים קצר, כמו F-18, O-15, N-13 ו-C-11, כתוצרי לוואי לשימוש בסריקות PET CT.

צפריר לוי, סמנכ"ל בכיר פיתוח עסקי בBGN Technologies –, חברת מסחור התגליות והפיתוחים באוניברסיטה, ציין: "טכנציום-99 m הוא גירסה גרעינית, יציבה למחצה, של טכנציום-99, המשמשת בעשרות מיליוני הליכים אבחוניים רפואיים מדי שנה. הוא האיזוטופ הרדיואקטיבי הנמצא בשימוש הנרחב ביותר בתחום הרפואה. הצורך באורניום ובכור גרעיני כדי לייצר איזוטופ זה גורם למחסור בחומר החשוב. השיטה שהמציא ד"ר ציחנסקי, המשתמשת במאיץ אלקטרונים, נוחה וגם כלכלית יותר. אנו תרים כעת אחרי שותפים להמשך הפיתוח והמסחור של ההמצאה החשובה".

נושאים קשורים:  דימות,  אוניברסיטת בן גוריון,  אורניום,  מאיץ אלקטרונים,  ד"ר אלכסנדר ציחנסקי,  חדשות
תגובות
07.06.2019, 11:00

כל הכבוד על הפיתוח. להפוך את ההמצאה למוצר כלכלי זה השלב הכי קריטי בכל תגלית מדעית.

המגיב הוא אריה ענבר בעלה של פרו'פ אילנה-ינאי ענבר, לשעבר ס/מנהל אדמיניסטרטיבי של מרכז רפואי סורוקה, ושותף בזמנו להקמת מכון האונקולוגי הראשון בסורוקה. שה הכרתי את ד"ר צחנסקי.
כל הכבוד לך אלכס!!!