רפואה מותאמת אישית

בינה מלאכותית ועתיד הטיפול האונקולוגי

פיתוח גישות חדשניות ויישומים של AI יניב תובנות חשובות באונקולוגיה בעשור הקרוב

01.11.2020, 14:34
פתרונות טכנולוגיים ברפואה. אילוסטרציה

בינה מלאכותית (AI) תרמה משמעותית לפיתרון של מגוון בעיות ביו-רפואיות, כולל סרטן, בעשור האחרון. למידה עמוקה, שדה משנה של AI שהוא גמיש ביותר ותומך בהוצאת תכונות אוטומטיות, מיושם יותר ויותר בתחומים שונים של מחקר סרטן בסיסי וקליני כאחד.

בינה מלאכותית (AI) כבר תרמה משמעותית בעשור האחרון לפיתרון של מגוון בעיות ביו-רפואיות, כולל סרטן. למידה עמוקה (DL-DEEP LEARNING), שדה משנה של AI שהוא גמיש ביותר ותומך בהוצאת תכונות אוטומטיות, מיושמת יותר ויותר בתחומים שונים של מחקר סרטן בסיסי וקליני כאחד. החוקרים מהמחלקה לביולוגיה מולקולרית ושל התא ב-Medical Institute of Bioregulation, Kyushu University מפרסמים ב-CANCER SCIENCE דיווח מקיף, חדשני וכן תיאור המצאות שפותחו על ידם בתחום.

בסקירה זו מתוארות מספר דוגמאות מהתקופה האחרונה בהן נעשה שימוש ב-AI באונקולוגיה, כולל מקרים בהם למידה מעמיקה פתרה ביעילות בעיות שנחשבו בעבר כבלתי פתירות. לצד הקניית ידע מבואר על אודות הטכנולוגיות החדישות של AI ו-DL, מוצגים מכשולים שיש להתגבר עליהם לפני שיישום טכנולוגי חדשני יכול להתפשט הלאה. מודגשים גם משאבים ומערכות נתונים, שיכולים לעזור לרתום את כוחה של בינה מלאכותית לחקר סרטן.

דגש מיוחד ניתן במאמר לבינה מלאכותית כמניע העיקרי להפיכת הטיפול הרפואי לרפואה מתואמת אישית (PRECISION MEDICINE). מדי שנה מתקיימות מספר תחרויות בינלאומיות כדי לחולל מהפכה נוספת בתפקיד ה-AI בתחום הבריאות וכתוצאה מכך נוצרו אלגוריתמים חדשים לטיפול במשימות מורכבות.

המאמר גם מתאר פיתוח של הכותבים: Prognostic Score molecularי(mPS), המסוגל לחזות באופן מדויק את הפרוגנוזה של חולי סרטן השד. כמעט 6,000 חולות בסרטן השד שולבו במטא-אנליזה באמצעות הכלי, אשר זיהתה באופן מקיף 184 גנים הקשורים לפרוגנוזה לסרטן שד, ללא כל מידע ביולוגי.

בהתחשב במהירות בה התחום מתפתח והיישומים הפוטנציאליים הרבים של AI במדעי הסרטן, AI יחולל לדעת החוקרים מהפכה של ממש באונקולוגיה בעשור הקרוב.

מקור:

Shimizu H, Nakayama KI. Artificial intelligence in oncology. Cancer Sci. 2020;111(5):1452-1460. doi:10.1111/cas.14377

נושאים קשורים:  רפואה מותאמת אישית,  סרטן,  טכנולוגיות ברפואה,  בינה מלאכותית,  מחקרים
תגובות