אנדומטריוזיס

הקשר בין אדנומיוזיס לאנדומטריוזיס: צורות שונה של אותה מחלה?

חוקרים סבורים כי אדנומיוזיס ואנדומטריוזיס עלולים להוות צורות שונות של אותה מחלה

17.11.2020, 14:51

ידוע כי אדנומיוזיס ואנדומטריוזיס מהוות הפרעות גינקולוגיות שכיחות, אם כי הפתופיזיולוגיה שלהן עדיין אינה חד משמעית. מטרת החוקרים בסקירה זו הייתה לדון בשאלה האם אדנומיוזיס ואנדומטריוזיס מהוות שתי ישויות נפרדות או צורות שונות של אותה מחלה.

החוקרים ערכו חיפוש במאגר המידע הממוחשב PubMed, של כל העבודות שהתפרסמו בין ינואר 2000 לאפריל 2020. הם מצאו כי אנדומטריוזיס מסווג לשלוש צורות: נגעים מסוג SUPי(superficial peritoneal disease), OMA (ovarian endometrioma) ו-DIEי(deep infiltrating endometriosis). לעומת זאת, אדנומיוזיס מציגה כמה תתי סוגים שונים, כולל אדנומיוזיס פנימי, אדנומיוזיס חיצוני, אדנומיוזיס אקסטרנא ו-FAOMי(focal adenomyosis located in the outer myometrium). כידוע, הרחם האנושי מורכב מבחינה אמבריולוגית מארכימטרה, שמקורה בצינור המולריאני ונוימטרה, שמקורה בצינור הלא-מולריאני. אדנומיוזיס ואנדומטריוזיס שתיהן מחלות של רקמת הארכימטרה. כמו כן, השכבה החיצונית של המיומטריום מורכבת מתאי שריר חלק ממוינים, בעוד שתאי המיומטריום הפנימיים אינם ממוינים. עבודות רבות מדווחות כי התכווצויות רחם לא תקינות עלולות לגרום לתופעה של דימום ווסתי רטרוגרדי ובעקבות כך לדלקת כרונית באגן, מה שמוביל להתפתחות אנדומטריוזיס אגני. יתר על כן, פריסטלטיקה מוגברת גורמת לשינויים פיזיולוגיים ופתולוגיים בצומת אנדומטריום-מיומטריום ומאפשרות התפשטות של רקמת אנדומטריום לתוך השריר, תופעה הגורמת להתפתחות של אדנומיוזיס.

החוקרים סבורים כי אין מספיק נתונים זמינים על מנת להסיק מסקנות, אך לדעתם אדנומיוזיס חיצוני עלול לנבוע מאנדומטריוזיס באגן ו-FAOM מ-DIE או אדנומיוזיס אקסטרנא של הרקטום ושלפוחית השתן. לסיכום, החוקרים טוענים כי המאמר שלהם תורם לוויכוח בנוגע לאפשרות כי אדנומיוזיס ואנדומטריוזיס מייצגים צורות שונות של אותה המחלה.

מקור: 

Maruyama, S. et al. EJOG 2020; 253; 191-197. https://doi.org/10.1016/j.ejogrb.2020.08.019

נושאים קשורים:  אנדומטריוזיס,  אדנומיוזיס,  תאי שריר חלק,  פיברוזיס,  מחקרים
תגובות