• יו"ר: פרופ' איריס ברשק
  • מזכיר האיגוד: ד"ר צחי נוימן
  • גזברית: ד"ר יהודית קראוס
  • חברי ועד: פרופ' דב הרשקוביץ, ד"ר חנניה ואקנין, ד"ר ליאת אפל שריד, ד"ר עדי יוסיפוביץ
סרטן כליה

גילויים חדשים בנוגע להימצאות אאוזינופילים ברקמת סרטן כליה

במחקר נמצא כי אזורים עשירים באאוזינופילים מבטאים מוטציות רבות בגן p53 ובנוסף תאי הגידול באזורים אלה עשירים במיטוכונדריה ועניים בליפידים

אאוזינופילים (מקור: ויקיפדיה)
אאוזינופילים (מקור: ויקיפדיה)

clear cell renal cell carcinomaי(ccRCC) הינה הצורה הנפוצה ביותר של סרטן כליה. ביטול הפעילות של הגן מדכא הממאירות von Hippel-Lindau גורם לביטוי קונסטציונלי של פקטורי שעתוק מופעלי היפוקסיה (hypoxia-inducible transcription factors-HIF). פקטורים אלה גורמים לביטוי של גנים המעורבים באנגיוגנזה ושרידות תאית אך גם מגנים על תאים מפני העדר חמצן ונוטרייטנים.

גידולי ccRCC הינם גידולים עשירים בכלי דם והציטופלזמה של תאי הגידול מלאה בליפידים וגליקוגן כך שההיסטולוגיה של תאי הגידול הינה "חיוורת". בחלק מהגידולים ישנה שונות בין תאי הגידול כך שבגידולים מסויימים ישנם אזורים עם ציטופלזמה עשירה באאוזינופילים וגרנולות. קיים מיעוט ראיות לגבי החשיבות של ממצאים אלה ומערכת יחסי הגומלין בינם לבין הציטופלזמה ה"חיוורת" אך נכון להיום ידוע כי ccRCC אאוזינופילית קשורה בגידולים אגרסיביים יותר.

במחקר שפורסם ב-The Journal of Pathology חוקרים ביצעו ריצוף RNA על מנת להשוות אזורים אאוזינופיליים ו"חוורים" ברקמת ccRCC על מנת לנתח את המאפיינים של תאים אלה.

החוקרים מצאו כי הפנוטיפ האאוזינופילי מבטא קצב התחלקות גבוה יותר והתמיינות פחותה ונמצא קשר בין פנוטיפ אאוזינופילי לבין דרגת גידול גבוהה יותר (stage). בנוסף, זוהו מוטציות בגן p53 במרכיב האאוזינופילי של הגידולים בעוד שפעילות הגן mTORC1 הייתה מוגברת. אזורים עשירים באאוזינופילים היו מוזנים בפחות כלי דם אך היו עשירים בתאים אימוניים. בנוסף, הציטופזלמה של תאים עם אאוזינופילים הייתה עשירה במיטוכנדריות וענייה בליפידים בעוד שבתאים "חוורים" נמצא מיעוט מיטוכונדריות וריבוי ליפידים.

החוקרים מסכמים כי יש צורך במחקרים נוספים הבוחנים את המאפיינים של גידולי ccRCC עשירים באאוזינופילים.

מקור: 

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/path.5532

נושאים קשורים:  סרטן כליה,  אאוזינופילים,  ליפידים,  מחקרים
תגובות