• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

מה זה אדום, נפוח, מהבהב ולא מתאים לאבחנה של מחלה מוכרת?

נגע מהבהב ופועם ברגלו של פעוט אובחן בבית החולים ספרא לילדים כתופעה קלינית נדירה וייחודית | המקרה פורסם בכתב העת The New England Journal of Medicine

הנגע הפועם שהופיע ברגלו של הפעוט. צילום: דוברות "שיבא"

פעוט כבן 21 חודשים, שהגיע לחדר המיון בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא עם חום גבוה 39.2 ונגע עורי מגרד ברגל שמאל, אובחן עם תופעה קלינית נדירה וייחודית. המקרה הנדיר פורסם בכתב העת The New England Journal of Medicine.

מדובר בתינוק שהתקבל למחלקה לרפואה דחופה ילדים עם מחלת חום ורושם למחלה ויראלית עם נגע מהבהב ופועם ברגלו. יחד עם זאת, הפעוט נראה בריא וחיוני וכל המדדים שלו, כמו לחץ דם ודופק, היו תקינים. לדברי ד"ר שושי גרינברגר, מומחית ברפואת עור ילדים בבית החולים ספרא לילדים, "המקרה שהוצג היה מעניין במיוחד כיוון שלא התאים ל'משבצות הקלאסיות' של מקרים מסוג זה".

ד"ר מורן שפלר-גל, מומחית לרפואה דחופה ילדים, סיפרה: "טובי מוריי, ובראשם פרופ׳ צבי שפירר, המנהל האקדמי של בית החולים ספרא,  הנחו אותנו כי יש דברים שלא מופיעים בספרי הלימוד ואשר המידע עליהם מתקבל כתוצאה משיתוף מידע ומאמרים מקצועיים. חיפוש מעמיק באותם מאגרי מידע הוביל לתיאור מקרה דומה של מבוגר, שפורסם לפני שנים, ובו תואר כי המטופל עבר בירור נרחב, מעבדתי, הדמייתי, אקו-לב ועוד, וכל זאת בשל עקיצת יתוש מהבהבת".

שיתוף המידע אפשר להבין כי מדובר בסימן ע״ש Quincke, שהופיע במקרה הזה על רגלו של הפעוט כתוצאה משילוב מקרי של עקיצה ומחלת חום, ולא בשל מחלה חמורה".

התינוק טופל בפניסטיל פומי. בתוך מספר שעות ירדה הנפיחות ברגלו ובתוך שלושה ימים החלים לגמרי.

ד"ר גרינברגר מדגישה את החשיבות בהעלאת המודעות לתופעה ובמניעת בדיקות וטיפולים מיותרים: "חשוב שרופאים יכירו את התופעה הקלינית, גם אם היא נדירה, שיכולה להופיע בקרב ילדים בריאים ומצריכה טיפול דומה לזה הניתן במקרים של אלרגיות".

נושאים קשורים:  ד"ר מורן שפלר-גל,  ד"ר שושי גרינברגר,  תיאור מקרה,  בית חולים לילדים ספרא,  בית החולים שיבא,  חדשות
תגובות
31.01.2021, 18:28

רפואה במייטבה

01.02.2021, 19:29

מקרה יפה. הייניריך איראנאוס קווינקה היה פנימאי גרמני שתיאר לראשונה בשנת 1882 (בזכות עבודת גמר של תלמיד שלו...) סידרה של חולי בצקת נשנית וקרא למחלה: Angioeneurotic Edema (או בצקת-קווינקה כמו שרבים מהרופאים שלמדו במזרח אירופה עדיין קוראים לה).
הוא הכניס לשימוש את הניקור המתני ותיאר מספר סימנים הקשורים בכלי הדם כגון דופק קווינקה, דלקת נסיובית של קרום המוח ו Hydrocephalus ex vacuo

02.02.2021, 15:36

מקרה מאלף ומפתיע, תמיד יש עוד משהו חדש ללמוד