חדשות

משקפיים ורודים: מציאות מדומה להפחתת כאב וחרדה ב"שיבא"

צפייה בזריחה, צלילה עם דולפינים, כדורי שלג ודובים צבעוניים – טכנולוגיה וירטואלית מצליחה להקל על חולים אונקולוגיים ב"שיבא"

מטופל ב"שיבא" עם משקפי מציאות מדומה. צילום: דוברות בית החולים

צפייה בזריחה בחוף ים טרופי, צלילה עם דולפינים, תחרות זריקת כדורי שלג על דובים צבעוניים – אלה הם רק חלק מהתכנים הוירטואליים הזמינים למטופלים אונקולוגיים במרכז הרפואי שיבא בעזרת טכנולוגיית מציאות מדומה, שמטרתה להפחית כאב וחרדה.

השימוש בטכנולוגיה של חברת AppliedVR נעשה במסגרת שיתוף פעולה של המרכז לחדשנות ARC ב"שיבא" וחברת טקדה (Takeda), שתרמה את המכשירים לטובת המטופלים.

הפעלת המכשיר, בדמות משקפיים, היא קלה, אינטואיטיבית ונוחה, ואינה דורשת שימוש בשלט, טאבלט, אינטרנט או חיבור למקור מתח. המכשיר מאפשר למשתמש לנווט בין התכנים השונים על פי רצונו ובאמצעות המבט בלבד. כמו כן, מאפיין ייחודי מאפשר למטופלים לצפות בנשימות שלהם באופן וירטואלי ולתרגל נשימות. המכשיר אינו מכיל ספוג או אזורים מחוספסים, ולכן ניתן לחיטוי בקלות ומותאם לשימוש גם בימי הקורונה.

מחקרים שפרסמה AppliedVR, המיוצגת בישראל על ידי חברת WinMed Medical, מוכיחים את יעילות הטכנולוגיה מבחינת הפחתת כאב וחרדה. לאחרונה קיבלה AppliedVR אישור FDA לתרופת מרשם דיגיטלית (DTx) לטיפול בכאב כרוני - מה שהופך אותה לחברה הראשונה הזוכה באישור מסוג זה.

פרופ' אמתי זיו, מנהל בית החולים השיקומי המשולב ומנהל ה-XR-HUB - ראש תחום מציאות מורחבת במרכז לחדשנות ב"שיבא": "טכנולוגיות מציאות מדומה משמשות אותנו כבר היום בעולם האימון מבוסס הסימולציה ובתחום השיקום ומהוות חלק בלתי נפרד מהתהליך ההחלמה וחזרת המטופל לשגרה. כעת, אנו לוקחים את עולם המציאות המדומה צעד קדימה גם ככלי חווייתי טיפולי ומשלים עבור החולים האונקולוגיים".

ד"ר איל צימליכמן, סמנכ"ל רפואה וחדשנות ב"שיבא", הוסיף: "שילוב טכנולוגיות VR יהפוך בשנים הקרובות לחלק בלתי נפרד מעולם הרפואה מעבר לשימוש במציאות מדומה לשיקום, אלא גם לאימון צוותים ובחדר הניתוח ככלי טיפולי. ניסיון זה במערך האונקולוגי הוא רק ההתחלה".

"המטופלים שלנו עוברים דרך ארוכה וקשה ומתמודדים עם אתגרים רבים. אין ספק כי מהלכים כאלה יסייעו ומהווים כלי תומך משמעותי גם בטיפול הקליני", סיכם ד"ר אביגדור אברהם, מנהל המערך להמטואונקולוגיה מבוגרים ב"שיבא".

נושאים קשורים:  ד"ר אביגדור אברהם,  פרופ' אמתי זיו,  מציאות מדומה,  כאב,  חולים אונקולוגיים,  שיקום,  חדשות,  בית החולים שיבא,  פרופ' איל צימליכמן
תגובות