דעות

הרופאים מוכים והעולם שותק

מנהל יחידה לטיפול נמרץ ילדים מוכה באגרופים, רופאה אחרת מותקפת ומוחזקת מגרונה - זו לא סצינה מ"פאודה", זה האירוע האלים שהתרחש לאחרונה ב"סורוקה" והוא צריך להיות קו פרשת המים

"את מי זה מעניין שנשבית את העבודה לשעתיים בבוקר? איך זה בדיוק ימנע את המקרה הבא?". צילום: דוברות "סורוקה"

מנהל היחידה לטיפול נמרץ ילדים מוכה באגרופים. הגבר שתוקף אותו מנסה לעקור את מכונת ההנשמה מהקיר כדי להטיח אותה בו. סגניתו, רופאה נוספת, מותקפת גם היא באכזריות. התוקף אוחז בגרונה, חונק אותה, תוך שהוא מרים אותה סנטימטרים ספורים מהרצפה. זו לא סצינה מהסדרה "פאודה", אלא זו המציאות שהתרחשה בשבוע שעבר בבית החולים סורוקה. את המראות האלו ראו עיניי בצהרי היום והעולם שותק. מה זה שותק? שתיקה רועמת שמכאיבה כמעט יותר מהאירוע עצמו.

הפוליטיקאים לא בוחלים במילים ובטח שלא בתקופה הזו. אבל אלה הרופאים, הם נמצאים כאן היום ויהיו פה גם מחר. הם קורצו מהחומר הזה שלא משנה מה, את המטופלים שלהם הם לא יפקירו. הרי אנחנו לא סופרים אותם, בשום שלב. אנחנו מעבידים אותם בתורנויות של 26 שעות כמתמחים, אז עכשיו הם גם חוטפים. אז מה? את מי זה מעניין?

מה שהתרחש ב"סורוקה" לא יכול להישכח ולהיבלע בסדר היום העמוס לעייפה של בחירות וקורונה. האירוע החריג שהתרחש צריך להיות קו פרשת המים

בחזוני, החל מהלילה, כל בתי החולים בכל הארץ עוברים לעבוד למשך שבוע במתכונת שבת ודגל שחור מתנוסס בשער ועל הבניינים, ודגלי ישראל שמעטרים את בתי החולים יורדים לחצי התורן. הרי מה שהתרחש ב"סורוקה" לא יכול להישכח ולהיבלע בסדר היום העמוס לעייפה של בחירות וקורונה. האירוע החריג שהתרחש צריך להיות קו פרשת המים. מרגע זה המערכת חייבת להבין שהביטחון של הצוותים הרפואיים הוא באחריותה ונתון בידיים שלה ויש כל כך הרבה מה לעשות. רק צריך להחליט שזה מספיק חשוב.

נער הייתי וגם בגרתי. סטודנט צעיר ותמים, שהפך לסטאז'ר, למתמחה, למומחה ולמומחה-על בכיר. הכל באותו מרכז רפואי. לכם הוא בית חולים, לי הוא בית. הצוות שעובד בו ימים ולילות - לכם הם רופאות ורופאים, אחים ואחיות, ועבורי זו משפחתי השנייה, ופגעו בה, במשפחתי, ולא בפעם הראשונה. פגיעות כאלו מתרחשות כבשגרה גם בבתי חולים אחרים ואם הצוות הרפואי לא בטוח בתוך בית החולים, אז הוא לא יכול למלא את תפקידו כנדרש ולטפל בחולים.

צריך להעביר הצעת חוק ולקבוע שיוצב שוטר עם סמכויות בכל צוואר בקבוק בבית החולים. חייבים להתקין מצלמות אבטחה בכניסה למיונים וליחידות טיפול נמרץ ובשטחים הציבוריים. צריך לקבוע ענישה מינימלית למי שתוקף צוות רפואי

זה האירוע הקשה השלישי השנה, כפי שמעיד מכתבו של יו"ר ההסתדרות הרפואית. ההסתדרות, ששכחה כנראה שתפקידה הוא קודם כל להגן על הרופאים שלה ולא להפליא במכתבים למערכת משל היו נערה מתבגרת או פנסיונר משועמם. ועד העובדים ב"סורוקה" מיהר להכריז על פעילות מחאה בבוקר למחרת בין 09:00 ל-11:00. כל כך עלוב. את מי זה מעניין שנשבית את העבודה לשעתיים בבוקר? איך זה בדיוק ימנע את המקרה הבא?

צריך לפעול לאלתר כדי להחזיר את הביטחון למערכת הבריאות ולצוות הרפואי. צריך להעביר הצעת חוק ולקבוע שיוצב שוטר עם סמכויות בכל צוואר בקבוק בבית החולים. חייבים להתקין מצלמות אבטחה בכניסה למיונים וליחידות טיפול נמרץ ובשטחים הציבוריים. צריך לקבוע ענישה מינימלית למי שתוקף צוות רפואי בכל המחלקות. בנוסף לכל אלה, יש לחייב את המעסיק, קרי הנהלת בית החולים, להגיש תלונה במשטרה על כל מקרה של אלימות נגד עובד בכל סקטור במערכת הבריאות.

אני קורא ומצפה לראות את הדגלים השחורים מעל שערי וגגות בתי החולים. אני יודע שמתכונת שבת תנער את המערכת ותעשה את העבודה. זו האחריות של ההסתדרות הרפואית, אבל היא כנראה תמשיך לשלוח מכתבים בסגנון מתרפס, ואנחנו - אנחנו שוב נדאג לעצמנו. והדגל השחור - הוא כבר מתנוסס גם מעל לכנסת ולמשרדי הממשלה, שיושבים בחיבוק ידיים ולא עושים דבר בזמן שאנחנו מותקפים בבתי החולים וחיי הצוות הרפואי והסיעודי מופקרים לגמרי.

הכותב הוא מומחה ברפואת ילדים ובהמטואונקולוגיה ילדים, בית החולים סורוקה; יו"ר ועדת פריפריה בארגון המתמחים "מרשם"

נושאים קשורים:  ד"ר גיא בק-רוזן,  דעות,  חדשות,  אלימות כלפי צוות רפואי,  סורוקה,  ההסתדרות הרפואית
תגובות
אנונימי/ת
24.03.2021, 18:30

אתמול בבית החולים בו אני עובד, סבתא ודוד של תינוקת איימו על רופאה במכות. הסיבה? היא ביקשה שלא ידפקו על הזכוכית של חדר הבידוד תוך כדי שהם מקללים את המלווה שלה. לבית החולים אין כסף למאבטח. אני בטוח שאם היו מכים את אותה מתמחה מסכנה שהייתה צריכה להמשיך לעבוד תורנות מלאה, היו מוצאים את התקציב

אנונימי/ת
24.03.2021, 18:34

הפוליטקלי קורקט זועק לשמיים
פוחדים לציין שרוב מקרי האלימות בסורוקה מקורו במגזר מסוים
בני דת האחווה והשלום
כשאין אבחנה מדוייקת לא ניתן לתת טיפול מתאים.

אנונימי/ת
24.03.2021, 18:35

הפוליטקלי קורקט זועק לשמיים
פוחדים לציין שרוב מקרי האלימות בסורוקה מקורו במגזר מסוים
בני דת האחווה והשלום
כשאין אבחנה מדוייקת לא ניתן לתת טיפול מתאים.

אנונימי/ת
24.03.2021, 19:03

גיא יקירי,
הבעיה אינה שהעולם שותק. הבעיה היא שכל מה שהעולם עושה הוא רק מדבר. שום דבר מעבר למילים לא נעשה.
לפני כשש שנים גם אני חטפתי. מבחינת המשטרה זה היה עוד תיק שצריך להעביר במינימום עבודה. אם אפשר לסגור - הכי קל. בבית המשפט התוקף קיבל אינסוף דחיות, וגם לאחר שניסה לרמות בבדיקת שתן, נתפס עם רמות סם בשתן ותקף את האחראי על עבודות שירות בשב"ס (שלא אישר לו עבודות שירות), קיבל רק חודשיים בפועל, אותם לא גמר לרצות, כי שוחרר מנהלתית, בשל העומס בבתי הכלא.
הרצאה שבניתי בנושא לא עניינה את האיגוד הרפואי שלי (!!!), הנושא לא עניין את התקשורת מעבר לדיווח לאקוני.
הצהרות גרנדיוזיות שמעתי מכולם, אבל מעשים? נאדה.

אנונימי/ת
24.03.2021, 19:54

להכות בחזרה את המכים ללא רחמים כזכות של הגנה עצמית.

אנונימי/ת
02.04.2021, 16:50

להחזיר אלימות רק ילבה אותה.
צריך ראשית להכיר שיש בעיה, שהיקפה הרבה יותר נרחב מאשר מה שמוזכר לרגע קצר בתקשורת כמו לצאת ידי חובה. להחליט שמניעת האלימות היא חובה עליונה, והרתעה מהווה חלק מהטיפול. ללא ענישה נחרצת של האלימים, היא תמשיך ותגאה

אנונימי/ת
24.03.2021, 20:55

זה בדיוק מה שצריך לעשות. המשך העבודה של הצוותים הרפואיים כרגיל זה מסר ברור שהמערכת מסכימה לספוג אלימות קשה כזו. אלימות שבקלות יכולה גם להסתיים ברצח. אולי מחכים שמשהו כזה יקרה. מקווה מאוד שבמקרה הבא (לצערי צריך לחכות לו בשביל להגיב בטיימינג הנכון) בתי החולים ואולי גם קופות החולים, בגיבוי של הר״י יגיבו כך.

אנונימי/ת
24.03.2021, 21:00

כל מילה. עד שהתנהלות הממשלה/ משרד הבריאות ביחס לרפואה בישראל לא תשתנה, צריך להקים רעש גדול בתקשורת, שביתות ואף יציאה לרחובות.

אנונימי/ת
25.03.2021, 01:45

תקיפת צוותי רפואה הפכה לעניין שבשגרה , לצערי הרב שום !! גורם !! מתוך המערכת איננו נוקף אצבע להגנת הרופא /הצוות הרפואי המותקף . ואשר על כן - כמי שהותקף - פעמיים [ באופן מילולי ] על לא עוול , פניתי לעורך דין , הצגתי בפניו את הנתונים , הגשתי תביעה אזרחית בגין תקיפת עובד ציבור ,הוצאת דיבה וכו' . הגעתי לבית המשפט - לא הסכמתי לשום פשרה , וביקשתי פסק דין . בשתי פעמים נפרדות , בבתי משפט שונים , פסקו השופטים קנס! כספי של אלפי שקלים על התוקפים - כסף כולו נתרם !! לילדים נזקקים . אני קורא לכל רופא / איש צוות רפואה - אל תעמדו בחיבוק ידיים ואל תוותרו , איספו ותעדו כל פרט , [ לא להתייאש ] ותתבעו כחוק וכדין כל תוקף אשר גורם עוול , אל תתפשרו בבתי המשפט , תבקשו פסק דין ,ותרמו את הכסף לכל מי שיזדקק . ככל שירבו התביעות הצד התוקף יחשוב פעמיים אם זה כדאי .
מציע למשרדי עו"ד - לפתוח את שעריהם , ולהציע את שירותם לכל פרסונל רפואי מותקף [ תמורת תשלום כמובן אשר ישוקלל בכתב התביעה ]

אנונימי/ת
25.03.2021, 06:26

כמו שטענתי שנים, ואני רואה עכשיו שיש עוד חושבים כמוני.
על הרופא ללמוד להגן על עצמו.
כדברי המשפט - כשמרביצים לך, תחזיר

אנונימי/ת
25.03.2021, 11:50

בואו נגזים: "הרופאים מוכים והעולם שותק"
מאז השואה ( או השואה הארמנית...) לא היתה תופעה קשה כל כך!!!
יהיה כל אחד מהרופאים כנה עם עצמו וישאל , במשך כל שנות עבודתו כמה פעמים חזה במו עיניו או חווה אלימות כנגד צוות רפואי? לא כעס, לא הרמת קול ( שלפעמים היא מוצדקת ובד"כ לא), אלא אלימות גופנית ממש, כנגד צוות רפואי.
נכון שהדבר קורה, כשם שזה קורה בכל תחום בו בעלי מקצוע נחשפים לאוכלוסיה מגוונת בשעתה הקשה
אבל להפוך את זה למשהו שקורה יום - יום זה לא רק לא מדויק , זאת גם הטעיה שנועדה להפוך את הרופאים לאוכלוסיה מסכנה , דבר המשרת היטב את המאבקים הפרופסיונליים השונים.

25.03.2021, 12:01

תגובתך - ממש תלושה מהמציאות , המצב הרבה יותר גרוע , ואל תנסה להקל ראש - כי הפחדנות הזו תוביל אותנו לאלימות הבאה שנמצאת מאחורי הפתח!

אנונימי/ת
25.03.2021, 13:57

פחות לדבר, יותר להחזיר...

אנונימי/ת
27.03.2021, 11:57

הבעיה איננה בתקני שוטר ולא במערכת המשפט (ההזויה). הבעיה היא בנו, הרופאים. מה אנחנו עושים כשקורה אירוע של אלימות? מה עושות הנהלות בתי החולים, פרט לכמה משפטים התלהמות ריקים מתוכן??? כל עוד אנחנו, הרופאים, נמשיך ליילל, אבל לא לעשות מעשה, שום דבר לא ישתנה. מי שלא מכבד את עצמו, מי שרק חזק במילים, הנהלות בתי חולים שמעדיפות לדבר ולא לעשות - לצערי הבעיה הכי גדולה זה אנחנו, הרופאים.

אנונימי/ת
27.03.2021, 13:32

חחח
אין ספור מילים כדאי להכניס להר"י.
לא מעניין אותו בריאות הרופאים לחצי שנייה אם זה לא היה מאפשר לו להכניס להם. אני מקווה שהוא מראה יותר כנות וכוונות מול ילד עם ברקיט ולא כמו כאן.

עוד ליצן מירשם.

אנונימי/ת
30.03.2021, 13:39

דגלים שחורים הם כמו מחיאות כפיים. ולמה ענישה מינימלית ולא מקסימלית למי שפגע בעובד ציבור? תראיינו רופא שהתלונן ועקב אחר כל שלבי המשפט המגוחך. על אין ענין לציבור שמע?

אנונימי/ת
30.03.2021, 22:17

כמה עצוב וכמה נכון )-: אנחנו חיים במדינה אלימה, האלימות במערכת הבריאות הינה דבר שבשגרה (כן, זה מאד מאד נפוץ, ולא רק בבתי חולים, גם במרפאות הקהילה), ודבר לא נעשה. לפני מספר שנים הוקמה הועדה למיגור אלימות של משרד הבריאות בעקבות הרצח הנוראי של האחות טובה קררו ז"ל (הופעתי באחד המפגשים של הועדה) ובזה לכאורה המערכת עשתה את עבודתה. ה כ ת ו ב ת נ מ צ א ת ע ל ה ק י ר, וכל עוד הענישה של מטופלים ובני משפחה אלימים תהיה משמעותית ובעלת השלכות, נראה שארועי אלימות עד כדי פגיעה בחיי אדם עוד יקרו. רופאים וצוותים רפואיים וסיעודיים, שמרו על עצמכם, כי אף אחד אחר לא יעשה זאת

31.03.2021, 22:23

כאשר אדם פגוע זרק נעל לכוונה של דורית ביניש . נעל שלא התקרבה אליה למרבה המזל, נאסר ל שלוש (!!!) שנים. והגברת אינה עושה תורנויות ולא בלחץ זמנים וחיים, ולא נפגעה. אבל מערכת ה''חק'' המושחתת יודעת להגן על חבריה . יש לקחת מקרה זה ,להכפילו ולשלשו לפחות, בכל הנוגע לעובדי מערכת הבריאות. אתמול!!!

אנונימי/ת
02.04.2021, 11:45

לא להבליג! להכות את המכה ללא רחמים.

אנונימי/ת
02.04.2021, 16:44

מצטער להפר כאן את הקונצנזוס אבל אני רופא מ 2001 ומעולם לא ראיתי מקרה של אלימות פיזית. כמובן שיכול לקרות אבל הרבה מאוד מתחיל מהגישה של הצוות הרפואי כולל יחס מכובד, הסבר מדוייק ותיאום ציפיות עם המטופלים בני המשפחה. עדיין ישארו מקרים קיצוניים של תקיפה שלא ניתן לעצור ובכך יהיה קל לטפל.

אנונימי/ת
02.04.2021, 16:56

לעיתים חוסר סבלנות של צוות גורר תגובה מוגזמת ממטופל או משפחה. אולם פעמים רבות הצוות מתנהל בסבלנות, כבוד ונימוס ועדיין " זוכה" לקיטונות זעם , צעקות והתפרצויות, וצר לאמר שבמהלך שנותי כרופאה זה רק מחמיר. יש להמשיך ולהשקיע בחינוך צוותים לתקשורת נאותה, אך אין ליחס כל התפרצות אלימה כאילו היא תגובה להתנהלות לא תקינה דל הצוות או המערכת כי לא כך הוא, וגם כשלכאורה יש גורם מטרים, דבר לא מצדיק כל אלימות שהיא