• יו"ר: פרופ' איריס ברשק
  • מזכיר האיגוד: ד"ר צחי נוימן
  • גזברית: ד"ר יהודית קראוס
  • חברי ועד: פרופ' דב הרשקוביץ, ד"ר חנניה ואקנין, ד"ר ליאת אפל שריד, ד"ר עדי יוסיפוביץ
סיסטיק פיברוזיס

ניתוח miRNA של חולי סיסטיק פיברוזיס

מחקר זה הציג תובנות חדשות לגבי ביטוי ה-miRNA בחולי סיסטיק פיברוזיס

סיסטיק פיברוזיס (CF) היא הפרעה גנטית המאופיינת במחלת ריאות כרונית. RNA קטנים שאינם מקודדים (Small non‐coding RNAs) הם רגולטורים מרכזיים לביטוי גנים ומשתתפים בתהליכים שונים, שאינם פועלים ב-CF; עם זאת, המחקר בנושא דל. מחקר זה בחן את דפוס הביטוי של microRNAsי(miRNAs) בשלושה דגמי CF ex vivo.

פרופיל ה-miRNA של אפיתל דרכי הנשימה הנמצא בממשק אוויר-נוזל (סימפונות, תאי אף ופוליפים באף) מדגימות של מטופלים עם CF וללא CF נאספו על ידי ריצוף עמוק. בעזרת השוואה לאנשים ללא CF, ה-miRNA המשותפים של שתי הקבוצות חוסרו; כך למשל, miR‐181a‐5p ומשפחת miR-449 היו בביטוי יתר בקבוצת ה-CF. יתר על כן, mature miRNAs הראו לעתים קרובות שונות (כלומר isomiRs) מרצף הרפרנס, כמו למשל miR-101, מה שמרמז על כך של-miRNAs יש תצוגה הטרוגנית של איזופורמים מרובים עם השפעות שונות על ביטוי של גנים. ניתוח התפקידים של miR-181a-5p ו-miR-101-33 הראה כי הם מווסתים את הביטוי של WISP1, מרכיב מרכזי בהתמיינות/נדידת תאים.

מחקר זה הראה כי miR-101 ו-miR-181a-5p משתתפים בהליך ריפוי פצעים על ידי השפעה על ביטוי ה-mRNA של WISP1 ובכך על רמת החלבון. נתוני ביטוי ה-miRNA שהוצגו מביאים תובנות חדשות לגבי הפיזיופתולוגיה של CF ומגדירים יעדים טיפוליים פוטנציאליים חדשים ל-CF.

מקור:

Pommier A. et al. (2021) The Journal of Pathology. 253(2).

נושאים קשורים:  סיסטיק פיברוזיס,  מיקרו RNA,  רגולציה,  מחקרים
תגובות